برق صنعتی

تجهیزات برق صنعتی – کنتاکتور، کلید مینیاتوری، رله بیمتال

تجهیزات برق صنعتی

تجهیزات برق صنعتی

فروشگاه الکتروصانت عرضه کننده انواع تجهیزات برق صنعتی از برند های معروف دنیا
همانطور که در مقاله قبل به تعریف برق صنعتی پرداخته شد در این مقاله با تجهیزات برق صنعتی آشنا می شویم در ادامه با صانت همراه باشید.

انواع تجهیزات برق صنعتی

کنتاکتور

 یکی از مهم ترین و پرکاربردترین تجهیزات برق صنعتی کنتاکتوری میباشد که از ۳ بخش اصلی تیغه ، بوبین و محفظه تشکیل شده است . از بخش های فرعی آن می توان از تیغه کمکی و رله حرارتی  نام برد. کنتاکتور از طریق تحریک بوبین به عنوان کلیدی برای قطع و وصل کردن مدارهای قدرت از راه دور استفاده می شود . علاوه بر این در تابلو های برق نیز از آن به عنوان کلید الکترومغناطیسی به کار گرفته می شود .

از مزایای کنتاکتور می تواند به موارد زیر اشاره کرد :

  • رفع خطای ناشی از راه اندازی مجدد ماشین(دستگاه) در مواقع خاموشی
  • امکان فرمان از چند محل به صورت اتوماتیک
  • دارای حفاظت بیشتر و اقتصادی تر و ایمن تر
  • عمر بیشتر نسبت به سایر تجهیزات برق صنعتی

رله بیمتال

بیمتال چیست؟ بی متال ابزاریست جهت محافظت از موتور الکتریکی در برابر اضافه بار، که به وسیله تیغه های آلیاژی که دارد در اثر بالا رفتن جریان مجاز این تیغه ها داغ شده و بعد از گذشت مدتی تغییر شکل می دهند و با این کار فرمان به تیغه های فرمانشان داده و دستور قطع را صادر میکنند.از بیمتال به این دلیل برای محافظت از موتور های الکتریکی استفاده میکنند چون موتور های برقی در ابتدای راه اندازی تا 2 برابر جریان نامی جریان می کشند و بعد از رسیدن به دور نامی جریان مصرفیشان به حالت عادی در می آید و بی متال به دلیل سیستم دیر عملکردش برای این کار مناسبت ترین ابزار می باشد.

کلید مینیاتوری

کلید مینیاتوری چیست؟ کلید مینیاتوری ابزاریست برای قطع و وصل کردن و محافظت در اتصال کوتاه و محدود کردن میزان مصرف جریان برق به میزان مشخص نیاز. کلید های مینیاتوری در مدلهای کلید مینیاتوری تک پل ، کلید مینیاتوری دوپل ، کلید مینیاتوری سه پل و کلید مینیاتوری چهارپل موجود می باشد ، کلید مینیاتوری دارای یه رله جریان جهت قطع کردن در اتصال کوتاه می باشد و یک رله بی متال جهت قطع کردن در اضافه بار. رایج ترین تیپ های کلید مینیاتوری تیپ B و تیپ C می باشند ، کلید مینیاتوری تیپ B برای مصرف روشنایی بوده و به کلید مینیاتوری تند کار معروف می باشد، کلید مینیاتوری تیپ C برای مصرف موتوری بوده و به کلید مینیاتوری کند کار معروف است.

ترمینال

ترمینال بستر لازم برای برقراری ارتباط میان اجزای داخل تابلو برق و قطعات خارجی را فراهم می کند. دو نوع ترمینال در تابلو برق صنعتی کاربرد دارد : ترمینال فرمان و ترمینال پاور. ترمینال فرمان میکروسوئیچ ها و سنسورها را فعال می کند و اطلاعاتی را به تابلو برق منتقل می کند. این در حالی است که ترمینال پاور جریان را به طرف دستگاه های مصرف کننده هدایت می کند.

میکروسوئیچ

میکروسوئیچ ها یکی از انواع کلیدهای قطع و وصل جریان هستند که نسبت تغییرات فشار حساس هستند. یعنی به بالا رفتن فشار یا افت فشار فوراً واکنش نشان می دهند.

PLC

پی ال سی یا کنترل کننده منطقی برنامه پذیر یک کامپیوتر کنترلی پیشرفته است که فعالیت اجزا و قطعات تابلو برق را مدام تحت نظر دارد و متناسب با برنامه ای که برایش تعریف شده است واکنش ها و خروجی های مناسب را ایجاد می کند. از پی ال سی برای کنترل خودکار سستم ها استفاده می شود.

انواع تابلو برق صنعتی

تابلو برق های صنعتی از نظر جنس به چهار دسته تقسیم می شوند. دسته ای از آن ها از آلومینیوم ساخته می شوند که سبک و مقاوم است و انعطاف پذیری بالایی دارد.

 

دسته دوم از جنس فولاد ضد زنگ و فولاد کربن هستند. این فلزها دوام بالایی دارند و در برابر هرگونه فرسایش و خوردگی در اثر رطوبت و مواد شیمیایی از خود مقاومت نشان می دهند.

 

برخی از تابلو برق ها از جنس پلی کربنات هستند که غیر رسانا، غیرمغناطیسی، محکم و سبک هستند. دسته دیگر از تابلو برق های صنعتی هم از جنس فایبرگلاس هستند که در برابر مواد شیمیایی مقاوم است و برای نصب در محیط های مرطوب بسیار مناسب است.

 

تابلو برق های صنعتی از نظر سطح ولتاژ به سه دسته کلی تقسیم می شوند : تابلو برق های فشار ضعیف یا LV که در ساختمان های معمولی به کار برده می شوند، تابلو برق های فشار متوسط یا MV که سطح ولتاژشان بین 1000 تا 63000 ولت می باشد.

 

برخی از تابلو برق های صنعتی از نوع فشار متوسط هستند. دسته آخر تابلو برق های فشار قوی یا HV هستند که ولتاژی بین 63000 تا 400000 ولت دارند و به عنوان تابلو برق اتاق های کنترل از آن ها استفاده می شود.

5/5 - (5 امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاهی در مورد “تجهیزات برق صنعتی – کنتاکتور، کلید مینیاتوری، رله بیمتال

  1. شریفی گفت:

    با سلام
    مقاله ی بسیار مفیدی بود با اجازتون از مطالب این مقاله برای موضوع تحقیقم استفاده کنم.
    باتشکر

    1. درود برشما
      ممنون از لطف شما
      با ذکر منبع موردی نداره
      درخدمتیم

  2. طاهری گفت:

    عالی بسیار مفید و جامع
    از این قبیل مقالات لطف کنید بیشتر بزارید
    تشکر

    1. درود برشما
      بله حتما انجام میشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *